Laivasillankadun puisto Lausunnot ja kannanotot • Lisätty 18.06.2008 19:00 (arkistoitu) Eteläiset kaupunginosat ry Södra stadsdelarna rf c/o Kaija Santaholma Engelinaukio 2 00150 Helsinki 23.11.2005 Asia: Kannanotto puistosuunnitelmaan Kohde: Laivasillankadun puisto/Myllyrinteen puisto / yleissuunnitelma Kaupunginosayhdistys on tutustunut maisema-arkkitehtitoimisto NÄKYMÄ oy:n laatimiin suunnitelmiin ja toteaa kannanottonaan seuraavaa: Kun Kaivopuiston korttelin 199 tontin 28 asemakaava on hyväksytty, katkesi Myllytieltä puiston yläosaan johtava jalankulkuyhteys, jota kautta oli mahdollista kulkea edelleen Ehrenströmintielle Eteläsataman terminaalia vastapäätä oleville portaille. Asemakaavan laatimisen yhteydessä olisi Myllytien kautta kulkeva yhteys ilman muuta ollut säilytettävä. Nyt entisen yhteyden katkaisevat korttelin 199 eri tonttien ja puiston väliset rakennetut useat lukitut portit. Ilmeistä on, että menetettyä kaikille avointa yhteyttä Myllytien ja puiston väliin ei enää mitenkään saada takaisin, vaikka asia yritettäisiin korjata uudella asemakaavanmuutksella. Suunnitelman oleellinen sisältö ja muutos nykytilanteeseen on uusien kaksivartisten portaiden louhiminen kallioon Ehrenströmintien viereen ja uuden puistokäytävän louhiminen kallioalueen laen läpi kohti puiston keskustaa. Yhdistys toteaa, että uusien portaiden alapään kohdalla Ehrenströmintie on korkeusasemassa +3.0 ja yläpää +8.0. Portaiden yläpäästä kallioon louhittavaksi suunniteltu puistoporraskäytävä nousee edelleen korkeudelle +13.0, mistä alkaa vähittäinen laskeutuminen kohti nykyistä puistokäytävää ja nykyisiä portaita, jotka johtavat taas alas lähelle Olympiaterminaalia Ehrenströmintielle. Uudet portaat ovat raskaat ja jyrkät nousta, eikä niihin ole suunniteltu talvikunnossapitoa, mitä ei ole myöskään nykyisillä portailla. Nykyiset portaat ovat olleet vuosia kunnostamatta, ja ne ovat rappeutuneet, joten niiden kunnostaminen on tervetullutta. Yleissuunnitelmassa esitettyjen portaiden rakentaminen ja portaiden julkisivun muotoilu (sileä säännöllinen, mahdollisesti poltettu graniittipinta ja tiheä porraskaide) toisivat uusien säännösten mukaisen teknisen elementin katumaisemaan. Portaan louhiminen ja kaiteiden rakentaminen ei kunnioita kallioesiintymän muotoja eikä historiaa. Portaiden sijittaminen tähän kohtaan houkuttelisi saarissa olevien kesäravintoloiden asiakaskuntaa öiseen aikaan yläpuistoon, jolloin erityisesti lasinsirpaleiden määrä kasvaisi kallioalueellla. Ehrenströmintien kalliorinta satamaan päin on komea ja voimakas maisematekijä, joka kuuluu Helsinginniemen ominaispiirteisiin. Vanha kalliopinta on nähtävissä enää hyvin harvoissa paikoissa, sillä kaupunki on louhinut ja täyttänyt ranta-alueitaan niin suuressa määrin, että tämä arvokas luonnonelementti on katoamassa. Tämä kalliorinta kuuluu samaan kokonaisuuteen, josta osa on nähtävissä pohjoisempana Tähtitorninvuoren maastossa ja toisaalla Kaivopuiston eteläpäässä lähellä Nordenskiöldin muistomerkkiä ja Särkän laiturin lähellä. Kalliorinnan erityinen maisematekijä on paannejää, joka on erityisesti turisteille merkillinen talvinen ilmiö ihailtavaksi. Vielä jäljellä olevat kalliopaljastumat olisikin ehdottomasti rauhoitettava. Yhdistys pitää uusien portaiden rakentamista Ehrenströmintien kalliorintuuseen ja käytävän tekemistä puiston yläosan kallioalueen poikki puiston käytön kannalta tarpeettomana ja kalliina. Portaiden rakennuskustannuksesksi on arvioitu 80 000-100 000 €, mikä tuskin riittää. Tämän lisäksi tulisivat puiston yläosaan kallioalueen poikki louhittavan porraskäytävän kustannukset, joista yhdistyksellä ei ole arviota. Yhdistys esittää että tämä kustannussäästö ohjattaisiin Kaivopuiston kunnostamiseen vuonna 2006. Nykyisin on yhteys puistoon suunnilleen Muukalaiskadun risteystä vastapäätä. Suunnitelmassa on esitetty uusi yhteys Laivasillankadulta vastapäätä taloa nro 14 sekä uusi puistokäytävä ja kevyen liikenteen silta entisen ratakuilun yli. Mikäli uusi yhteys Laivasillankadulta rakennettaisiin, voisi puistokäytävän johtaa entisen ratakuilun ylittävälle sillalle. Uuden puistokäytävän rakentamisen mielekkyys on yhdistyksen mielestä kyseenalainen, vaikka uusi portti rakennettaisiinkin, koska koirien ulkoiluttajat voivat nykyisten säännösten mukaan joka tapauksessa kulkea puistonurmikoilla. Tämäkin rakennuskustannusten säästö voitaisiin ohjata Kaivopuiston kunnostukseen vuonna 2006. Kallion päällä viihtyy runsaasti kalliokasveja (mm. mäkitervakko, useita maksaruohoja, jäkälää ja sammalta), joiden ansiosta alueella näkee kesäisin monta perhoslajia määrällisesti runsaina esiintyminä. Sekä kalliokasvillisuuden että perhosten katselu yläpuistossa Kaupunginlahden satamamaisemassa on todella palkitseva kokemus erityisesti siitä syystä, että kallion lakialueelle Ehrenströmintien autoliikenne kuuluu vain hyvin vaimeana. Tällainen poikkeuksellinen luontoalue ja lepohetki vilkkaan satama-alueen tuntumassa on vahva kokemus. Yhdistys esittää, että uusien portaiden ja yläpuiston käytävien rakentamisesta luovutaan tarpeettomina. Olemassa olevat portaat kunnostetaan, ja varmistetaan näin kulku alueelle ja sieltä pois. Yläpuisto saadaan palvelemaan kävijöita paremmin rakentamalla käytäväsilmukka korvaamaan menetetty yhteys Myllytielle. Uudet käytävät olisi suunnattava siten, että niiltä on luonteva yhteys vanhoille portaille, kuten yhdistys oheisessa karttapiirroksessa (toimitettu Anne Tanhuanpäälle rakennusvirastoon) esittää. Näin säästetään huomattava summa rahaa ja vältetään suuri kalliolouhinta. Kallioalueelle ei käytäviä tai kulkuteitä pidä rakentaa lainkaan. Penkkien sijoittaminen puistokäytävien varteen kuten yleissuunnitelmassa on esitetty, on erinomainen parannus puiston käytettävyyteen. Yhdistyksen mielestä ne puistokäytävät, jotka on ehkä mahdotonta toteuttaa kivituhkapintaisina, olisi päällystettävä sirotepintaisella asfaltilla, jonka väri ja pintastruktuuri olisi saatava mahdollisimman samanlaiseksi kuin kivituhkapintaiset puistokäytävät. Yhdistyksen kannanoton on valmistellut työryhmä Olli-Pekka Ihalainen, Anne Laitinen ja Kaija Santaholma kuultuaan hyönteis-ja kasviasiantuntijoita. Eteläiset kaupunginosat ry - Södra stadsdelarna rf pyytää saada olla kiinteästi mukana puiston suunnittelun jatkovaiheissa. Helsingissä marraskuun 23. päivänä 2005 Kaija Santaholma puheenjohtaja Olli-Pekka Ihalainen varapuheenjohtaja