Satamamelumuistutus Lausunnot ja kannanotot • Lisätty 18.06.2008 19:05 (arkistoitu) Eteläiset kaupunginosat ry Södra stadsdelarna rf c/o Kaija Santaholma Engelinaukio 2 00150 Helsinki 2.9.2005 Länsi-Suomen ympäristölupavirasto Panimokatu 1 00580 HELSINKI Asia: Mielipide/Muistutus Helsingin Sataman hallitsemia satama-alueita koskeva ympäristönsuojelulain mukainen ympäristölupahakemus, Diaarinumero LSY-2004-y-146 JA LSY-2004-Y-148 Länsisataman ja Eteläsataman matkustajalaivoista johtuvat melu- ja ilmansaaste- sekä liikenneongelmat Helsingin Sataman matkustajalaivaliikenne on viimeisten 10 vuoden kuluessa räjähdysmäisesti kasvanut, ja sen oletetaan kasvavan edelleen. Matkustajalaivoilla kuljetetaan myös henkilöautoja, busseja ja rekka-autoja. Pelkästään Eteläsataman ajoneuvoliikenteen määrä on n. 3 600 ajoneuvoa/vrk. Tämä tarkoittaa yli 1 080 000 ajoneuvoa vuodessa (Laskelma on alimitoitettu, koska siinä on otettu vain 300 liikennöintivuorokautta/vuosi). Tavaraliikenteen määrän oletetaan kasvavan Eteläsatamassa n. 2 % vuosittain. Länsisataman liikennemääristä kaupunginosayhdistyksellä ei ole vastaavia lukuja käytettävänä, mutta katsomme, että lupaviranomaisen on tarpeen vaatia vastaavat selvitykset myös Länsisatamaa koskien. Yhdistys toteaa, että Vuosaaren sataman tullessa käyttöön, ei Länsisataman matkustajalaivojen (jotka kuljettavat myös busseja ja rekkoja) aiheuttama raskas liikenne vähene, vaan päinvastoin kasvaa kuten muissakin satamissa. Laivat aiheuttavat satamassa ollessaan ja omia apukoneitaan sähkönkehittämiseen käyttäessään ympäristöön laajalle leviävää melua. Erityisen häiritsevää tämä on yöaikaan, koska asukkaiden nukkuminen häiriintyy varsinkin matalataajuisesta melusta, jota ei pysty torjumaan edes korvatulpilla. Melun leviää hämmästyttävän pitkälle kaikkia "reittejä" pitkin ja heijastumalla sopivista pinnoista (vesi, talojen seinät). Tutkimuksissa ei näitä heijastusmelun leviämisalueita ole riittävästi selvitetty eikä otettu huomioon. Melun leviäminen maapohjan/veden läpi vaikuttaa rakennuksiin aiheuttaen jopa selvästi tuntuvaa resonanssitärinää. Tätä viimemainittua ei Sataman teettämissä erilaisissa tutkimuksissa ole edes käsitelty. Kaikkein selvimmin kaikki satamatoiminnan aiheuttamat ympäristöhaitat (melu, tärinä, saaste- ja hiukkaspäästöt) ovat todettavissa Kaivopuiston kaupunginosan (9) korttelissa 199 tonteilla18 ja 25. (Laivojen aiheuttama melu tuntuu käsin seinää tai lattiaa koskettaen). Laivaliikenteen aiheuttama melu ei ole ainoastaan niiden omista koneista johtuvaa, vaan laivoihin menevät ja niistä tulevat ajoneuvot ovat käynnissä omaa vuoroaan odottaessaan. Myös tästä aiheutuu melua, rikki- ja typpipäästöjä sekä hiukkaspäästöjä. Se, että Satama on toiminut 1700-luvulta saakka aivan kaupungin keskustassa, ei oikeuta sitä suhtautumaan kasvaviin ympäristöongelmiin (melu ja saasteet sekä liikenteen lisääntyminen satamiin johtavilla väylillä) välinpitämättömästi. Uudenmaan ympäristökeskuksen päätöksen (22.120.2003, nro YS 1235) mukaan ei Länsisataman, Eteläsataman ja Sörnäisten sataman toiminta kokonaisuutena arvioiden olennaisilta osin täytä ympäristönsuojelulain (86/2000) vaatimuksia. Vaatimukset Laivoista johtuvan melun vähentäminen Vanhojen laivojen melu- ja saastepäästöt ovat selvästi suuremmat kuin uudempien, joiden rakentamisessa on ollut noudatettava uusia päästörajoituksia. Sataman on huolehdittava siitä, että vanhat ja meluisimmat alukset eivät yövy Länsisatamassa eikä Eteläsatamassa. Laivoille, joiden sallitaan yöpyvän näissä satamissa, on asetettava maasähkön käyttöpakko. Jos laivoilla ei ole teknistä varustusta maasähkön käyttämiseen, on niiden satamapaikaksi osoitettava Vuosaaren satama tai muu sellainen satama-alue, jonka läheisyydessä ei ole melusta häiriytyvää asutusta.. Eteläsatamaa käyttävät matkustaja-alukset olisi myös määrättävä käyttämään Klippanin ja Valkosaaren itäpuolista väylää. Tällöin niiden lähtö- ja saapumispäästöt ja melu eivät nykyisessä määrin häiritsisi asuntoalueita. Olympialaiturin edessä olevan väylän käyttö ei näille laivoille ole tarpeellinen, kuten osoittaa mm. suurten Silja-laivojen sekä Birka Princess - alusten käytäntö, jonka mukaan ne peruuttavat lähdössä mennäkseen itäisemmälle väylälle. Helsingin Satamalle on asetettava velvoitteet vähentää laivaliikenteen melu- ja saastepäästöjä pikaisesti ja niin paljon, että asuminen myös sataman lähialueilla (Kalliolinnantie 12, Hernesaaren asuinkorttelit 20178 ja 20122, Punavuoren kortteli 117 sekä Eirassa erityisesti korttelit 231, 232, 226, 230 ja 232) on asumisen arvoista. Kaija Santaholma puheenjohtaja Ari Sarmanto Sihteeri Liite Toimenpide-ehdotus melu- ja saasteongelmien vähentämiseksi Katsommekin, että Helsingin Sataman on ryhdyttävä toimenpiteisiin myös matalataajuisen melun poistamiseksi. Vaatimustamme tukee myös kansainvälinen tutkimus (Public Participation and information Technologies 1999 Published by CITIDEP 6 DCEA-FCT-YNI, Vibroacoustic disease: the need for a new attitude towards noise), jonka mukaan matalataajuinen melu voi, pitkään jatkuessaan johtaa mm. mielenterveysongelmiin ja pahimmassa tapauksessa jopa itsemurhiin. Mikäli varustamot eivät ylläesitettyihin toimenpiteisiin ryhdy tulisi alusten yöpyminen kieltää klo 22 -7 välisenä aikana. Lisäksi myös sekä satamaan tulot että sieltä lähdöt tulisi kieltää edellämainittuna aikana. Näin voitaisiin turvata meren äärellä asuvien kaupunkilaisten yöuni ja työkykyisyys myös tulevaisuudessa. Mielestämme ei ole oikein, että Helsingin Satama vastustaa maasähkön käyttöönottoa kustannuksiin vedoten silloin, kun on kaupunkilaisten hyvinvoinnista ja jopa mielenterveydestä kyse. Saastemäärien vähentäminen Ympäristöviranomaisten on ennen Helsingin Sataman lupahakemukseen suostumista varmistuttava siitä, että laivat käyttävät vähärikkistä polttoainetta. Satamamaksujen alentaminen rikitöntä polttoainetta käyttäville laivoille on hyvä keino saada tämä vaatimus toteutumaan. Laivojen polttoaineet ovat nykyisin vielä n. 300 kertaa enemmän rikkiä sisältäviä kuin laivoissa kuljetettava rekan tankissa oleva polttoaine. (Satu Hassi Helsingin Sanomat 17.4.2005). Helsingin kaupunginvaltuusto on 12.6.2002 hyväksynyt Helsingin kestävän kehityksen toimenpideohjelman., jonka mukaan. satamatoiminnalle on hyväksytty mm. seuraavia päätavoitteita haitallisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi: Laivojen pakokaasupäästöjen vähentäminen satama-alueilla Melun vähentäminen asuinalueiden läheisyydessä Itämeren suojeleminen satamien yhteityön avulla. Yhdistys katsoo, että Helsingin Satamalta on vaadittava säännöllisesti uusittavia melu- ja saastepäästötutkimuksia, joiden tekemisestä on informoitava asukkaita jotta heidän kokemansa ongelmat saadaan selville.