Fredan ja Albertin kaksisuuntaistaminen Lausunnot ja kannanotot • Lisätty 18.06.2008 18:59 (arkistoitu) Eteläiset kaupunginosat ry Södra stadsdelarna rf c/o Kaija Santaholma Engelinaukio 2 00150 Helsinki 9.5.2005 Fredan ja Albertinkadun suunnitelma 9.5.2005 Kaupunkisuunnitteluvirasto aikoo tuoda kaupunkisuunnittelulautakunnan päätettäväksi suunnitelman muuttaa Fredrikin- ja Albertinkadut kaksisuuntaisiksi ja siirtää bussi 14 ajamaan Malmintorilta etelään pitkin Fredrikinkatua - ei Albertinkatua kuten nykyisin. Mikä on uudistushankkeen syy? Bussi- ja raitiovaunuliikenne toimii erinomaisen sujuvasti kun bussit ajavat pohjoiseen pitkin Fredrikinkatua ja etelään pitkin Albertinkatua. Haastattelemamme bussi 14:n kuljettajat pitävät suunnitelmaa erittäin huonona. Miksei heidän näkemyksiään kuunnella? He jos ketkä tietävät, millaista talvikelillä ja huoltoautojen seassa on ajaa ja pyrkiä pysymään aikataulussa. Bussien kääntyminen Kampintorin suunnitellusta kiertoliittymästä Runeberginkadulta Albertinkadulle on helpompi ja loivempi kuin suunnitelman mukainen jatkaminen Malminkadulle ja siltä kääntyminen 90 astetta etelään kaksisuuntaiselle Fredrikinkadulle. Myös henkilöautojen koko on kasvanut niistä ajoista, jolloin Albertia pitkin aikoinaan ajettiin kahteen suuntaan. Kaksi autoa ei nykyäänkään pysty ajamaan Albertilla rinnakkain kun kadulla on pysäköityjä autoja molemmin puolin. Kun kaksi bussia kohtaisi tai bussi ja kauppojen huoltoautot tai lumenkuljetusautot olisivat vastakkain Fredrikinkadulla, ei julkinen liikenne todellakaan enää olisi sujuva. Jalkakäytävien kavennuksellako tämä aiotaan tehdä mahdolliseksi? Miksi katkaista vuosikymmenien aikana hyväksi havaittu julkisen liikenteen toimiva ratkaisu, jonka varaan liike-elämä on rakentunut. Fredrikinkatu toimii loistavasti hyvänä kauppakatuna.Katukuvan ja pienien kauppojen monipuolisuus tekee Fredasta miellyttävän jalankulkuympäristön. Uudistus tärvelisi omaleimaisen ja liikenteellisesti toimivan kokonaisuuden ja muuttaisi kauppamiljöötä ratkaisevalla tavalla. Miksi hankaloittaa kauppiaiden toimintaa tällä huononnuksella? Freda on laman jälkeen kauppiaiden tarmokkaiden toimenpiteiden tuloksena muuttunut toimivaksi ja houkuttelevaksi kauppakaduksi, jossa käydään vilkkaasti ostoksilla sekä ravintoloissa. Nyt kadulla on elävän kauppakadun ihmisläheinen ilme. Liikenteen kaksisuuntaistaminen aiheuttaisi kadun molemmin puolin olevissa kaupoissa asioimisen vaikeutumisen. Huonekalu- ja mattokauppiaiden asiakkaiden tavarankuljetus onnistuu nykyisin, kun Bulevardin pohjoispuolella saa asiointipysäköidä molemmin puolin katua. Yksisuuntaisten katujen ylittäminen on jalankulkijoille selkeä ja turvallinen, koska hänen ei tarvitse katsoa kahteen suuntaan ennen kadun ylittämistä, ja liikenteessä on liikennevalojen antama selkeä jaksottuminen. Risteysajo on autoilijallekin helpompaa kuin kaksisuuntaisten katujen risteyksissä. Aloite kaksisuuntaistamiseksi ei ole tullut asukkailta eikä katujen liike-elämältä. Julkisuudessa ei ole esiintynyt sellaisia valituksia nykyisestä järjestelyistä, jotka vaatisivat näin radikaalia muutosta. Onko julkisuudelta piilossa merkittävä määrä tyytymättömyyttä nykyiseen käytäntöön? Jos on, miksi asukkaat ja kauppiaat eivät sitä tiedä? Jos suunnitelma ajetaan läpi, siirtyy bussilinja 14 Albertilta Fredrikinkadulle. Jos vielä suunnitelma kääntää bussi 16 Erottajalta suoraan etelään Merikadulle kun bussi 17 lakkautetaan, siirtyy julkinen liikenne korttelirivin verran kauemmaksi itään, ja Punavuoreen syntyy laaja bussipalvelua vailla oleva alue. Bussi 14 ja raitiolinja 3 ovat nopeita ja tehokkaita. Tästä on helsinkiläisillä pitkä ja hyvä kokemus. Todellisia syitä suunnitelman mukaiseen julkisen liikenteen ja asukkaiden ympäristön ja liike-elämän toimintaedellytysten huonontamiseen ei ole. Esitämme, että kaupunkisuunnittelulautakunta hylkää Fredan ja Albertin kaksisuuntaistamissuunnitelman. Eteläiset kaupunginosat ry Kaija Santaholma puheenjohtaja Olli-Pekka Ihalainen varapuheenjohtaja