Liikenneillassa puhuttiin raitiovaunulinjoista ja pyöräilijöistä

Liikenneillan yleisöä

Päivänpolttava asia oli raitiovaunulinjalta 1 puuttuva pysäkki Tehtaankadun ja Laivurinkadun kulmassa. Saimme tietää, että ensi vuonna tulisi. Laivurinkadulta, Laivurinrinteen alta joudutaan poistamaan parkkipaikkoja, kuinkas muuten…  Olisiko mahdollista saada toimimaan tilapäinen pysäkki (vrt. katutöiden siirtämät pysäkit..?), vaikka ei esimerkiksi täysin esteetön? Tähän emme saaneet vastausta.

Nykytilanteessa linja 1 ei palvele lainkaan eteläistä Ullanlinnaa eikä Eiraa. Linja 3 kulkee liian harvoin sen jäätyä ainoaksi, ja ruuhkat ovat sen mukaiset.

HSL:n edustaja Lauri Räty kertoi, että uudet raitiovaunulinjat on suunniteltu asukkaiden toiveiden mukaan. Yleisö oli kovin närkästynyt 1A:n lopettamisesta. Ykkösen uutta reittiä pidettiin huonona muun muassa siksi, ettei linjalla pääse enää Vallilaan, ja linja on muutenkin mutkainen. Ehdotus oli, että reitti muutettaisiin seuraamaan 1A:n vanhaa reittiä.

HSL ottaa mukaan asukkaiden ehdotukset ja pitää hyvänä, että niitä tuodaan esille, mutta kaikkia toiveita ei voida toteuttaa, Räty sanoi.

Tilaisuudessa tuli jälleen esille pyöräilijöiden liikennesääntöjen puutteellinen tuntemus ja jalkakäytävillä ajo – 30 km/h alueella ja sielläkin, missä on erillinen pyörätie. Tämä ärsyttää muita kulkijoita. Pyöräilijöille pitäisi tarjota ajo-opetuskursseja. Tilanne on ongelmallinen kun liikenteeseen rohkaistaan osallistumaan joukoittain ihmisiä, joilla ei ole aavistustakaan liikennesäännöistä. Pyöräilevä autoilija tuntee periaatteessa säännöt, tosin eroavuudet hämmentävät. Yhteispelin sujuvuus – ja turvallisuus – perustuu ennustettavuuteen yhteisten sääntöjen noudattimisesta.

Lauri Räty, HSL

Tilaisuudessa puhuivat HSL:n liikennesuunnittelija, liikenneinsinööri Lauri Räty (kuvassa), Helsingin kaupungin aluesuunnittelupäällikkö Leena Silfverberg ja liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä.

Kirjoita kommentti

SIVUT

ARTIKKELIT

SÄHKÖPOSTI